UA-50457385-1

Παρασκευή 25 Μαρτίου 2016

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXII


 Τριακοστή δεύτερη ανάρτηση της σειράς απαντώ εκεί που δεν με σπέρνουν παίδες. Χωρίς πολλά πολλά λόγια (μια που έχουμε και εθνική γιορτή χα χα χα) πάμε τρέχοντας στο παρασύνθημα.

156. Έχω τα 5 μελίσσια μου κοντά στον Γαλλικό ποταμό και θέλω να τα τροφοδοτήσω, είναι 7-8 πλαισίων πληθυσμού με 4-5 γόνους, να τα τροφοδοτήσω με βανίλια καλύτερα? Bear's Nest: Είναι ακόμα πολύ νωρίς για να τροφοδοτηθεί στον βορρά ένα μελίσσι (11/3/2016) με σιρόπι και υποθέτω ότι περιμένεις τις καλλιέργειες της ελαιοκράμβης που είναι στην ευρύτερη περιοχή σαν κύρια ανθοφορία ανάπτυξης των μελισσιών σου. 

 Με τις ανιχνεύσεις σε διάφορες περιοχές που έχω κάνει έχω διαπιστώσει ότι ενώ οι αμυγδαλιές άνοιξαν πρώιμα και κρατήσανε αρκετά, οι ελαιαοκράμβεις όμως δεν θα ακολουθήσουν αυτή την τάση και θα ανοίξουν σε 10 ημέρες με 2 εβδομάδες από τώρα, επίσης τα μετεωρολογικά δελτία δίνουν βροχές και συννεφιές για τις επόμενες 7 με 10 ημέρες οπότε καλά είναι να κρατήσεις μια πισινή έχοντας λίγη τροφή για το διάστημα μέχρι την αρχή της ελαιοκράμβης που μπορεί να βρει τα μελίσσια σου μάλιστα και "κλεισμένα" λόγου κακοκαιρίας. 

 Ένα κιλό βανίλιας ή ζαχαροζύμαρο σε ένα μελίσσι αυτού του μεγέθους αρκεί για να βγάλει ένα διάστημα 10-15 ημερών άνετα. Οπότε καλά είναι να τροφοδοτήσεις και για να καλύψεις το κενό μέχρι την ελαιοκράμβη και για να διασφαλίσεις ότι κάλυψες και την περίπτωση της παρατεταμένης κακοκαιρίας.
 
 *


*100% επιτυχία στην πρόβλεψη!!! Χα χα χα. Και οι ελαιοκράμβεις άργησαν να ανοίξουν όσο ήταν η αρχική πρόβλεψη, και το επόμενο δεκαπενθήμερο ήταν γεμάτο με βροχές, συννεφιές, ακόμα και χιόνια! Καλή η αισιόδοξη οπτική στις προβλέψεις, αλλά με το απαισιόδοξο σενάριο προβλέψεων δεν μπορείς εύκολα να βρεθείς προ δυσάρεστων εκπλήξεων. 


157. Στα παραπάνω μελίσσια πως είναι καλύτερα να τοποθετήσω πλαίσια χτισμένα ή άχτιστα στην γονοφωλιά ή στον όροφο για να αναπτυχθούν πιο ορθά? Bear's Nest: Αρχίζουμε πρώτα από την τοποθέτηση πλαισίων στην γονοφωλιά. Αν έχεις χτισμένα πλαίσια το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να βάζεις από αυτά στην γονοφωλιά μέχρι να γίνει δεκάρι παρά να το αφήσεις να χτίσει άχτιστα κεριά (έτσι το βοηθάς περισσότερο, ακριβώς την στιγμή που το έχει περισσότερη ανάγκη, όταν δηλαδή δεν είναι τόσο δυνατό, όταν δεκαρίσει και μετά μπορεί πολύ ευκολότερα να χτίζει αν η εποχή είναι κατάλληλη). 

 Τα πλαίσια φυσικά δεν θα τα βάλεις όλα μαζί (πχ αν έχει 7 πλαίσια βάλε 1 ή το πολύ πολύ 2) και θα τα τοποθετείς είτε στο τέλος του γόνου (αν είναι άχτιστα) ή και μέσα στον γόνο σαν σφήνα (προσοχή!!!! μόνο χτισμένα πλαίσια!) εάν οι συνθήκες είναι κατάλληλες (που αυτή την εποχή στον βορρά δεν είναι, οπότε μην το ρισκάρεις, αν ήταν Απρίλης και μάλιστα θερμός θα μπορούσες ευκολότερα και με λιγότερο ρίσκο να κάνεις αυτόν τον χειρισμό).

 Όροφο θα βάλεις μόνο όταν το μελίσσι έχει δεκαρίσει σε πληθυσμό και έχει 6-7 γόνους. Θα ανεβάσεις από την πλευρά που είναι ο γόνος (πάντα το μελίσσι "δείχνει" μια προτίμηση σε ποια πλευρά θα έχει τον γόνο, είτε αριστερά είτε δεξιά) ένα πλαίσιο γόνου και ένα χτισμένο πλαίσιο μαζί με ένα άχτιστο εκατέρωθεν του πλαισίου γόνου (δηλαδή στην γονοφωλιά θα είναι από κάτω τροφή, γόνος, γόνος και στον όροφο θα είναι χτισμένο, γόνος, άχτιστο), αν δεν έχεις χτισμένο βάλε ένα γόνο και ένα άχτιστο. Παραπάνω πλαίσια δεν έχει νόημα να βάλεις αν η νεκταροέκκριση δεν είναι αυξημένη. Εάν είναι (πχ στην ελαιοκράμβη όταν δίνει καλά) βάλε και δεύτερο άχτιστο (ή και χτισμένο) πλαίσιο με την μορφή χτισμένο, άχτιστο, γόνος, άχτιστο, αν δεν έχεις χτισμένο σε αυτή την περίπτωση βάλε άχτιστο, γόνο, άχτιστο. 

 Σε περίπτωση που έχεις πολλά πατώματα χτισμένα και για να μειώσεις τον κίνδυνο να στα χτυπήσει ο κερόσκορος (που σιγά, σιγά αυξάνει αργά μα σταθερά η πιθανότητα εμφάνισης του ακόμα και στον βορρά) κότσαρε κατευθείαν ένα όροφο με χτισμένα (10) στα μελίσσια που θέλουν ορόφους (καλά είναι να βάζεις και ένα πλαίσιο γόνου επάνω για να μειωθεί ο χρόνος που χρειάζεται για να ανεβεί το μελίσσι και πάνω). 

 Με αυτόν τον τρόπο μειώνεις την πιθανότητα σμηνουργίας (γιατί το μελίσσι αποκτά χώρο), κερδίζεις χρόνο μέχρι να κάνει τα πρώτα βασιλικά κελιά το μελίσσι (έτσι ώστε αν η νεκταροέκκριση είναι καλή να κάνει περισσότερους γόνους) με αποτέλεσμα να έχεις την δυνατότητα να κόψεις περισσότερες παραφυάδες ( 4 με 5 αντί για 2 με 3) από αυτό το μελίσσι. 

 Αν δεν θέλεις να κόψεις παραφυάδες θα κάνεις το παραπάνω επίσης για να κάνεις παραγωγικό το μελίσσι (αλλά καταστρέφεις τα βασιλικά κελιά όταν εμφανιστούν ή αν είσαι μαύρος λύκος της μελισσοκομίας χρησιμοποιείς το κάθε βασιλικό κελί που μπορεί να κάνει το μελίσσι για να μπολιάσεις με κελιά την κάθε παραφυάδα που θα κάνεις -η βασιλοτροφία χωρίς την χρήση της βασιλοτροφίας χα χα χα-).  

158. Καλημέρα. Αυτό που βλέπω είναι όμως ότι θα έχει μπόρες τώρα για 2-3 μέρες και δεν ξέρω πόσο θα την επηρεάσει την ανοιχτή ελαιοκράμβη. Εσύ τι λες; Bear's Nest: Ανάλογα πότε βρέξει (πχ αν βρέχει νύχτα ή πολύ πρωί ή πολύ απόγευμα που δεν πετάνε οι μέλισσες δεν θα έχει τόση επίδραση), πόσο θα κρατήσει η βρόχα, τι θερμοκρασίες θα κάνει (αν κρατάει την θερμοκρασία κάτω από την θερμοκρασία πτήσης τους), αν είναι μικρές μεν οι βροχές αλλά συχνές μέσα στην διάρκεια της ημέρας (οπότε κρατά τα μελίσσια μέσα στις κυψέλες), αν θα είναι μουντός ο ουρανός λόγου συννεφιάς (οπότε λόγου μειωμένης φωτεινότητας βγαίνουν πιο αργά οι μέλισσες από την κυψέλη και ξαναγυρνάνε πιο νωρίς, δηλαδή μειώνεται το παράθυρο πτήσης τους), πόσο άνεμο θα έχει (αν ξυρίζει και ξεπατώνει τα πέταλα από τα λουλούδια ή εμποδίζει τις μέλισσες να βγαίνουν για να συλλέξουν νέκταρ ή γύρη), αν ρίξει κανένα γαμημένο χαλάζι (τα γαμά όλα, και άσε τον προφήτη να λέει ότι φέρνει άζωτο από την ατμόσφαιρα**, αν τσακίσει όλο το χωράφι δεν σε νοιάζει αν λιπανθεί περισσότερο το χωράφι).

 Έπειτα αν δεν τα έχουν ραντίσει με τις βροχές δεν θα μπορούν να μπουν οι αγρότες (ή αν φυσάει πολύ δεν μπορούν να ραντίσουν) με αποτέλεσμα να αργήσουν να τα ραντίσουν και να αναγκαστούν να τα ραντίσουν σε πλήρη ανθοφορία (και ξέρεις τι σημαίνει αυτό ε?).
 Πάντως δεν είναι αναγκαστικά και κακή η βροχή καθώς το αυξημένο επίπεδο της υγρασίας μπορεί να αυξήσει και το επίπεδο της νεκταροέκκρισης. Το καλό είναι είναι ότι είναι ακόμα νωρίς (22/3/2016) στην ανθοφορία της ελαιοκράμβης και δεν έχει φτάσει ακόμα στο 70-100% της ανθοφορίας της.*** 
** Σαν να λέμε να έρθει κάποιος να σου βιάσει την κόρη και να σου έρθει η τελείως άκυρη και φεύγα γιαγιά του χωρίου και για παρηγοριά να σου πει "Δεν πειράζει γιοκάμ! Κοίτα και την καλή πλευρά, μπορεί να μείνει έγκυος η μικρή με το παιδί του βιαστή της"!!!! Την σκοτώνετε ή δεν την σκοτώνετε την γριένζο μετά κυρ δικαστά!!! Χα χα χα.  

*** Όλα τα παραπάνω δηλώνουν το πόσο εύκολα μια ανθοφορία δεν γίνεται και νεκταροέκκριση επίσης. Και τα παραπάνω είναι μόνο οι επιπτώσεις από το επίπεδο της βροχόπτωσης, αντίστοιχες επιπτώσεις έχει και η ξηρασία ή οι θερμοί άνεμοι. Καλό είναι οι νέοι μελισσοκόμοι να συνειδητοποιήσουν το ότι έχουν μόνο εν δυνάμει νεκταροεκκρίσεις και μόνο, παρόλες τις ανθοφορίες που θα βλέπουν μπροστά τους.

 Τα παρακάτω ερωτήματα είναι ερωτήματα που μου απεύθυνε ο δικός μου ο δάσκαλος (όσο και να βελτιωθείς μελισσοκομικά όλο και θα σε εξετάζει αυτός που σε δίδαξε κάτι για να δει κατά πόσο συνεχίζεις να στροφάρεις πάνω σε αυτό που σε δίδαξε χα χα χα) όταν μου ανάφερε ότι ένας νέος μελισσοκόμος (με δύο μελίσσια) τον πήρε πανικόβλητος τηλέφωνο γιατί έχοντας ακούσει τους προφήτες της μελισσοκομίας πήγε και χάραξε τα πλαίσια με το μέλι για να αναπτυχθεί περισσότερο και ταχύτερα το μελίσσι με αποτέλεσμα να αρχίσει να τρέχει το μέλι από την είσοδο της κυψέλης (δηλαδή αν γελάσω εδώ θα φανώ πολύ κακός? Χα χα χα).

 159. Είμαι αρχάριος μελισσοκόμος και έχω ελάχιστα μελίσσια (και εμπειρία) και ακολουθώντας τις συμβουλές από μελισσοκομικά blog κι ομάδες χάραξα τα πλαίσια με μέλι στα τέλη χειμώνα - αρχές άνοιξης για να αναπτυχθούν ταχύτερα τα μελίσσια μου (γιατί δήθεν βοηθώ έτσι τα μελίσσια να ανοίξουν τα αποθέματα τους με μέλι και "ξεγελώ" το μελίσσι και νομίζει ότι υπάρχει αυξημένη νεκταροέκκριση με αποτέλεσμα να αυξάνει η γέννα της μάνας) και τώρα πλημμύρισε η κυψέλη με μέλι και τρέχει έξω από την είσοδο της! Τι να κάνω? Bear's Nest: Πρώτα από όλα σταμάτα να ακολουθάς άκριτα ότι διαβάζεις στο διαδίκτυο, γιατί αρκετά σπιτάκια έχουν κλείσει οι "προφήτες" και οι "διδάσκαλοι" του διαδικτύου! 

 Θα βρεις ένα παλιό και καλό μελισσοκόμο για να σου μάθει αρκετά πάνω στην μελισσοκομία, θα διαβάζεις πολλά βιβλία σχετικά με την μελισσοκομία, πάνε και σε κανένα σεμινάριο μελισσοκομίας από άτομα που ξέρουν το αντικείμενο (καθηγητές πανεπιστημίου ή παλιούς μελισσοκόμους που έχουν πιστοποίηση για να κάνουν σεμινάρια μελισσοκομίας) και άσε εμάς τα ψώνια της διαδικτυακής μελισσοκομίας να λέμε τις αρλούμπες μας! 

 Και η παραπάνω συμβουλή μου είναι η μεγαλύτερη μελισσοκομική συνεισφορά μου για τους νέους μελισσοκόμους!

 Πάμε στο πρόβλημα το καλό τώρα, πρώτο σου μέλημα σε αυτή την περίπτωση είναι να μειώσεις τον κίνδυνο να δημιουργήσεις λεηλασία στα μελίσσια σου λόγου το ότι υπάρχει ξέμπαρκο αβέρτα μέλι στις κυψέλες σου (είσαι τυχερός που δεν έχεις πολλά μελίσσια στο μελισσοκομείο σου και έγινε αυτό, αν είχες θα είχες άμεσα λεηλασία, όποιο μήνα και να γίνει αυτό!!!) από μελίσσια που θα βρίσκονται σε κοντινή περιοχή από τα δικά σου. Δυστυχώς αυτό δεν μπορεί να γίνει με το να περιορίσεις την είσοδο της κυψέλης ή να την κλείσεις, γιατί απλούστατα το μικρό άνοιγμα της εισόδου της κυψέλης ή το καθόλου άνοιγμα της μπορεί να οδηγήσει όλο το χυμένο μέλι να βγαίνει από εκεί ή να λιμνάσει στον πάτο της κυψέλης και να κολλάνε αβέρτα οι μέλισσες εκεί και να πνιγούν μέσα σε αυτό (το δεύτερο μέλημα σου που πρέπει να λύσεις), επίσης ο περιορισμός της εισόδου είναι ένα προσωρινό μέτρο που δεν λύνει το κύριο πρόβλημα σου που είναι το χυμένο μέλι στον πάτο της κυψέλης (και μπορεί και στα πλαίσια με το κερί και στα ξύλα των πλαισίων (κάτσε καλά φάση! Να πνίγονται οι μέλισσες στο μέλι και να χάνουν όλη την ενέργεια τους για να ξεκολλήσουν και να καθαριστούν! Φοβερή βοήθεια πρόσφερες στα μελίσσια σου!!!!)).

 Αυτό που πρέπει να κάνεις άμεσα είναι να κάνεις μετάγγιση του μελισσιού σου σε μια άλλη κυψέλη και να πάρεις την κυψέλη που είναι τίγκα στα μέλια και να την καθαρίσεις (φυσικά στην κυψέλη που θα βάλεις θα έχεις την είσοδο περιορισμένη γιατί μπορεί να έρθουν σμήνη από μέλισσες με σκοπό την λεηλασία που έχουν οδηγηθεί από ανιχνεύτριες από άλλες κυψέλες που πήραν χαμπάρι το τι έγινε). 

 Αν δεν έχεις δεύτερη κυψέλη για να κάνεις μετάγγιση του μελισσιού είτε απομακρύνεις άμεσα το μελίσσι από το μέρος που είναι αν δεις σημάδια λεηλασίας ήδη και αφαιρείς τα πλαίσια από μέσα και καθαρίζεις το πάτωμα της κυψέλης με βρεγμένο σφουγγάρι από το μέλι (ναι ξέρω στην μεταφορά μπορούν να πνιγούν μέλισσες, ναι ξέρω οι συλλέκτριες ακόμα έξω είναι, ναι ξέρω θα βγουν αβέρτα μέλισσες αν πας να τις μεταφέρεις ημέρα! Επίσης ξέρω ότι αν πας να ανοίξεις μελίσσι που είναι τιγκαρισμένο σε μέλια χυμένα παντού για να καθαρίσεις την κυψέλη όταν γίνεται λεηλασία μέχρι να τελειώσεις τον καθαρισμό δεν θα έχεις καν μελίσσι!!! Έκανες καλή μαλακία και δυστυχώς θα πληρώσεις κάποιο τίμημα για αυτή (μικρό? Μεγάλο? Τεράστιο? Η νεκροψία μόνο θα δείξει)). 

 Εάν δεν υπάρχουν ακόμα (ακόμα!) σημάδια λεηλασίας και σε παίρνει λίγο ο χρόνος για να καθυστερήσεις τον καθαρισμό περιμένεις μέχρι το απόγευμα για να καθαρίσεις την κυψέλη από το μέλι για να μην μετακινήσεις την κυψέλη (θα είσαι φυσικά απίκο στο μελισσοκομείο όλη την στιγμή για να μη αρχίσει η λεηλασία, με ραντιστήρι με νερό και το καπνιστήρι αναμμένο και αν δεν γίνει τίποτα θα λες "ευχαριστώ Θεέ μου, ήμουν τελικά τυχερός!").    

160. Είμαι νέος μελισσοκόμος και έχω χαράξει τα πλαίσια με το μέλι μέσα στην ανθοφορία της σουσούρας (ή έχω βγάλει πλαίσια τρυγημένα από το πρώτο χέρι του πεύκου για να τα καθαρίσουν οι μέλισσες κοντά στο μελισσοκομείο μου ή έχω βάλει πιατάκια με πευκοβελόνες και σιρόπι γύρω από τις κυψέλες μου για να κάνω εξωτερική τροφοδότηση στα μελίσσια μου!!!! Ναι, ναι, ναι, όλα αυτά τα εγκληματικά τα έχω ακούσει να γίνονται!!!) και τρέχει από τις εισόδους των κυψελών μου μέλι! Τι να κάνω? Bear's Nest: Πρώτα από όλα σκοτώστε αυτόν που σας τα μαθαίνει αυτά! Δεύτερον αν τα έχετε σκεφτεί όλα τα παραπάνω εσείς ίσως θα πρέπει να σκεφτείτε και το ότι δεν κάνετε για μελισσοκόμοι χα χα χα. 

 Εδώ τα πράγματα είναι πολύ πολύ πολύ πιο απλά, τρέχουν μέλια έξω από τις κυψέλες στην ανθοφορία της σουσούρας (ή όλα τα άλλα τα παραπάνω?)? Μπράβο σας δημιουργήσατε στάνταρ λεηλασίες σε όλα τα μελισσοκομεία της περιοχής σε ακτίνα αρκετών χιλιομέτρων!!! 

 Οπότε πάτε αμέσως να πάρετε τα μελίσσια σας από εκεί (ή τα πλαίσια σας ή τους εξωτερικούς τροφοδότες σας) για να είσαστε σίγουροι ότι θα βρείτε μελίσσια! Και φυσικά στο άλλο μέρος (πολύ μακρυά από άλλα μελίσσια ή τις σουσούρες) καθαρίζετε ή μεταγγίζετε τις κυψέλες σας. Παρακινδυνευμένοι χειρισμοί (όπως το να χαράσεις τα πλαίσια με το μέλι) σε μια εποχή (πχ άνοιξη) είναι εγκλιματικά επικίνδυνοι άλλες εποχές (πχ φθινόπωρο ή στις σουσούρες!) καλά είναι να έχετε την ορθή κρίση να καταλαβαίνετε το άκαιρο της εφαρμογής τους γιατί μπορεί να μην καταστρέψετε μόνο τα δικά σας τα μελίσσια, αλλά και τα μελίσσια δεκάδων ακόμα μελισσοκόμων που είχαν την ατυχία να έχουν ταυτόχρονες και κοντινές με εσάς τοποθετήσεις! 



Σειρά "Απαντώ εκεί που δεν με σπέρνουν".









Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol IX

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol X

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XI

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XII

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XIII

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XIV

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XV

Μελισσοκομία, αξίζει αυτή η μαλακία τελικά?

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XVΙ

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XVΙI

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XVΙIΙ

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XIX

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XX

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙ

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙI

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙII

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXΙV

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXV

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXVI

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXVII

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXVIII

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXIX

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXX

Διάλογος με ένα Αμερικάνο μελισσοκόμο

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXI

Μέθοδοι Αντικατάστασης Βασιλισσών



Μότσανος Λάζαρος

Σοχός  25/3/2016

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου