UA-50457385-1

Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου 2018

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XLVII



 Τεσσαρακοστό έβδομο μέρος της σειράς απαντώ εκεί που δεν με σπέρνουν παίδες και χωρίς πολλές σάλτσες (μια που σήμερα θα πούμε πολλά) πάμε στο παρασύνθημα.

 Στο παρακάτω ερώτημα υπάρχει μια μικρή ιστορία πίσω από αυτό. Ένας νέος μελισσοκόμος μου έστειλε ένα σύνδεσμο από ένα video στο YouTube και μου ζήτησε να το σχολιάσω.

 Σε αυτό το video ένας μελισσοκόμος έδειχνε ότι έκανε εξωτερική τροφοδοσία με βαρέλι στο τελευταίο δεκαήμερο του Γενάρη για 21 ημέρες για να διεγείρει και αρχίσει να γεννά η Βασίλισσα, ο τόπος είναι η Αθήνα, μέσα στο βαρέλι υπάρχει μόνο ένα μείγμα σιροπιού 1-1 χωρίς θυμόλη μέσα. Και στα σχόλια και τις παρατηρήσεις που του κάνανε άλλοι μελισσοκόμοι ο μελισσοκόμος δήλωνε ότι και δεν υπάρχει περίπτωση λεηλασίας με αυτή την μέθοδο «γιατί οι μέλισσες πετούν αυτόν τον καιρό μόνο για 1-1,5 ώρα!», όπως είπε και ούτε υπήρχε κίνδυνος μετάδοσης ασθενειών, γιατί όπως είπε «Τα άρρωστα μελίσσια έχουν ήδη πεθάνει πριν από αυτή την ημερομηνία!!», και ταυτόχρονα είπε ότι «Σε περίπτωση που έρχονται των άλλων τα μελίσσια στο βαρέλι με το σιρόπι βγαίνουν κερδισμένοι οι άλλοι μελισσοκόμοι, και καλά θα ήταν να έρχονται σε συνεννόηση μεταξύ τους οι γειτονικοί μελισσοκόμοι για να εφαρμόζουν όλοι οι μελισσοκόμοι μιας περιοχής αυτή την μέθοδο»!

 Επίσης σε μια τηλεφωνική επικοινωνία που είχα με άλλο μελισσοκόμο μου ανάφερε την γνώση αυτού του video σε ανύποπτο χρόνο, όπως και σε τοίχο ενός άλλου φίλου μου στο facebook είδα ένα σχόλιο που υπονοούσε αυτή ακριβώς την μέθοδο τροφοδοσίας. Και κατάλαβα ότι για ακόμα μια φορά η διαδικτυακή μελισσοκομία έκανε το θαύμα της και διέδωσε μια άκρως επικίνδυνη και μη ορθή μέθοδο μέσα στα μυαλά αρκετών νέων μελισσοκόμων!

 Οπότε όσο και αν δεν θέλω να μπαίνω στην διαδικασία να μετέχω στον σχολιασμό της άρρωστης πραγματικότητας της διαδικτυακής μελισσοκομίας είμαι υποχρεωμένος να παρουσιάσω την άποψη μου για να την ξέρουν όσοι με διαβάζουν.

 Και όχι! Δεν επιτρέπω την παρακάτω απάντηση μου να την αναρτήσετε πουθενά! Είτε σε σχόλια στο YouTube ούτε μέσα σε μελισσοκομικές ομάδες! Αν ήθελα να χάνω τον χρόνο μου γεμίζοντας κενά μυαλά θα ήμουν ήδη στις ομάδες! Αυτή η απάντηση ανήκει μόνο σε όσους κάνουν τον κόπο να με διαβάζουν! Στους τεμπέληδες μελισσοκόμους που τους νοιάζει να αρπάζουν γνώσεις χωρίς κόπους παρακολουθώντας video (γιατί βλέπεις ακόμα και το διάβασμα θέλει κόπο!!!!!!) χωρίς να τους ενδιαφέρει το αν είναι κάτι σωστό ή όχι, αρκεί να υπάρχει αυτή η μέθοδος κάπου και μετά να λένε «Ααααα να και εκείνος στο YouTube το κάνει, άρα δεν είναι εγκληματική μέθοδος, άρα μπορώ να την κάνω και  εγώ, άρα χροουυ χροουυυ χροοουυυ…… και κοιμάται ξυπνητός ο μούσχαρος!!!» δεν θέλω ούτε να τους ξέρω, ούτε να με ξέρουν. Τα γραπτά μου δεν είναι για όλους! Το έχω αποδεχθεί εγώ, καιρός να το αποδεχθείτε και εσείς! Κατάλαβες μαιμούνι εσύ που έκανες αρχικά το ερώτημα σου? Χα χα χα.

 Και το ερώτημα θα διαμορφωθεί ως εξής πλέον.


231. Είναι ορθή μελισσοκομική μέθοδος η εξωτερική τροφοδοσία με βαρέλι τέλη Γενάρη και χωρίς θυμόλη μέσα? Υπάρχουν κίνδυνοι από αυτή την μέθοδο και ποιοι?


Bear's Nest: Και φυσικά δεν είναι ορθή μελισσοκομική μέθοδος η εξωτερική τροφοδοσία με βαρέλι οποιοδήποτε χρονική στιγμή! Είτε είναι άνοιξη, είτε καλοκαίρι, είτε φθινόπωρο, είτε χειμώνας. Για να συμβούν λεηλασίες χρειάζονται να υπάρχουν δύο συνθήκες: έλλειψη νεκταροεκκρίσεων, και διαφορά δυναμικότητας ανάμεσα στα μελίσσια. Όταν υπάρχουν αυτές οι δύο συνθήκες οποιοδήποτε λανθασμένος χειρισμός (πχ εξωτερική τροφοδοσία, μελωμένα πλαίσια εκτιθέμενα, τρύγος κ.α.) μπορεί να προκαλέσει λεηλασία! Και δεν έχει σημασία ο χρόνος που θα πετούν τα μελίσσια (που τέλη Γενάρη στην Αττική δεν είναι μόνο 1 - 1,5 ώρα!!!), μέσα σε μισή ώρα με 45 λεπτά αν δεν προσέξεις μπορείς να προκαλέσεις λεηλασία (σε σένα ή σε οποιοδήποτε μελισσοκομείο σε μια ακτίνα χιλιομέτρων! Και πόσα είναι τα μελισσοκομεία σε ακτίνα χιλιομέτρων? Από μια δεκάδα μέχρι 3-4 δεκάδες, και από αριθμούς? Από 100-150 κυψέλες μέχρι και 3000-4000 μελίσσια!!!).

 Που το στηρίζεις αυτό θα μου πεις? Στην παρατήρηση θα σου απαντήσω και σε καμία θεωρία!!! Μου έχει συμβεί λεηλασία λόγου εξωτερικής τροφοδοσίας μελισσιών γείτονα στα δικά μου τα μελίσσια στα μέσα Φλεβάρη στον Σοχό (στο μεταξύ στον Σοχό έχει χιονίσει στο Πανηγύρι των 12 απόστολων στις 30 Ιούνη! Όπως και στις 25 Αυγούστου! Οπότε από ότι καταλαβαίνετε εδώ έχει βρωμόκρυο! Και πολύ! Οπότε μέσα Φλεβάρη τα μελίσσια στον Σοχό πετούν πολύ λιγότερο από ότι στην Αθήνα τέλη Γενάρη!). Συγκεκριμένα το πρώτο δεκαήμερο του Φλεβάρη ήμουν στα μελίσσια μου και ξαφνικά βλέπω σημάδια λεηλασίας!! Έξω δεν είχαν καν προλάβει οι αμυγδαλιές να ανθήσουν, «τι στο διάολο συμβαίνει?» λέω και αρχίζω αμέσως να κλείνω πόρτες από κυψέλες για να μην σκοτωθούν μεταξύ τους τα μελίσσια. Η μόνη μου πιθανή εξήγηση αν και την θεωρούσα παρατραβηγμένη ήταν ότι μπορεί κάποιος να έκανε εξωτερική τροφοδοσία.

 Οι μέρες πέρασαν και μου ήρθε ένας μελισσοκόμος που προμηθεύονταν και μέλι από μένα για να του δώσω πάλι μέλι, τον ρωτώ πως πάνε τα μελίσσια του και μου απαντά «μια χαρά, τα έχω ήδη τροφοδοτήσει και με σιρόπι για να γονεύσουν πιο γοργά», «ωχ λέω, έχεις τόσες δουλειές εκτός από τις μελισσοκομικές που να προλάβεις να βάζεις και σιρόπι σε κάθε κυψέλη?», «Α το έχω λύσει αυτό! Τα τροφοδοτώ εξωτερικά βάζοντας σε κουβάδες σιρόπι με κλαδιά βελανιδιάς!» και τότε αρχίζουν να χτυπούν καμπανάκια στο μυαλό μου «Και δεν μου λες **** που ακριβώς έχεις τα μελίσσια σου που τα κάνεις εξωτερική τροφοδότηση?», «Α κοντά σε σένα, 500-600 μέτρα μακριά από εκεί που τα έχεις!!» Και να κάθομαι εγώ και να σκέφτομαι «Να του χώσω τώρα κανένα ξέστρο στο λαιμό να τον βγάλω από την μιζέρια του»? Αλλά πελάτης βλέπεις!!! Οπότε καλές οι θεωρίες αλλά τα γεγονότα είναι γεγονότα! Ναι μπορεί άνετα να γίνει λεηλασία και τον χειμώνα με αυτή την μέθοδο, το είδα να γίνεται, ότι και να με πει κάποιος άλλος το ακούω βερεσέ (και αυτή είναι η διαφορά ανάμεσα στους νέους και στους παλιούς μελισσοκόμους, οι νέοι έχουν θεωρίες, οι παλιοί έχουν βιώματα!).

 Μην βλέπετε Video από άλλες χώρες και κάνετε τα ίδια που κάνουν και οι μελισσοκόμοι εκεί! Άλλη η δικιά μας η μελισσοκομία άλλη η δικά τους. Εκεί μπορεί να υπάρχει μόνο το μελισσοκομείο ενός μελισσοκόμου σε όλη την περιοχή (ιδίως στην Αμερική που τα μελίσσια τα νοικιάζουν!) και στα αρχίδια τους και αν γίνει λεηλασία στα μελίσσια τους μια που έχουν άλλα έσοδα (εδώ στο More than Honey την ταινία, του ψέκαζαν του άλλου τα μελίσσια μέσα στις αμυγδαλιές και αυτός έλεγε ότι «Αυτό που κάνουν είναι λάθος, αλλά δεν μπορώ να πω και τίποτα γιατί αυτή την στιγμή μου πληρώνουν ενοίκιο για τα μελίσσια μου»). Έχουν διαφορετικές μελισσοχωρητικότητες, μελισσοπληθυσμούς, φάρες μελισσιών, νεκταροεκκρίσεις, καιρικές συνθήκες, φάρμακα κ.α. Μην χρησιμοποιείτε και εσείς με την σειρά σας την αποποίηση ευθυνών του στιλ «Να ένας μαλάκας μελισσοκόμος το κάνει αυτό στην Αργεντινή (ή Αμερική, ή Αυστραλία, ή Ρωσία! Βάλτε εσείς όποια χώρα γουστάρετε χα χα χα) άρα γίνεται, άρα είσαστε μαλάκες εσείς που δεν το κάνετε, άρα είμαι έξυπνος εγώ που το κάνω» γιατί πολύ εύκολα μπορείτε να κάνετε κανένα μπάνιο με σιρόπι! Θα είναι και χειμώνας και θα αρπάξετε και καμία πούντα! Χα χα χα

 Πάμε παρακάτω ασθένειες, χωρίς θυμόλη υπάρχει ξεκάθαρα κίνδυνος για νοζεμίαση (και όχι δεν έχουν χαθεί ήδη όλα τα μελίσσια που είχαν ασθένειες, μπορεί να αποτελεί αυτή η πρόταση τρόπο να ξεφύγεις από τις δικαιολογημένες και αγανακτισμένες ερωτήσεις των άλλων, αλλά δεν είναι ορθή), αλλά υπάρχει ακόμα και με θυμόλη ο κίνδυνος να κολλήσουν τα μελίσσια σου (και κυρίως τα μελίσσια των άλλων!) βαρρόα εάν κάποιος μελισσοκόμος της περιοχής δεν έχει κάνει θεραπείες για βαρρόα (ή δεν πέτυχαν) και να πάει στράφι η δικιά σου θεραπεία στα μελίσσια σου (και κυρίως των άλλων τα μελίσσια!!!).

 Επίσης δεν είναι μόνο πρόβλημα το ότι δεν βάζει από φάρμακα ο άλλος στο βαρέλι, αλλά και από το τι βάζει!!! Θα μπορεί κάλλιστα να βάζει απαγορευμένες ουσίες (Όπως το Φουμιντιλ που είναι απαγορευμένο ως καρκινογόνο, ή η Τεραμυκίνη για την οποία απλώς δεν καταδέχθηκε η Bayern να πάρει την άδεια χρήσης της για μελίσσια στην Ελλάδα γιατί θα τις κόστιζε περισσότερο η άδεια από τα κέρδη από τις πωλήσεις -δεν το είπα εγώ αυτό! Το είπε ο κορυφαίος Έλληνας ερευνητής αυτό!-) και ξαφνικά να βρεθούν και τα δικά σου μελίσσια σε έναν έλεγχο ότι έχουν κάνει χρήση απαγορευμένων ουσιών! Αντίστοιχο πρόβλημα υπάρχει και με την τακτική να δίνουν κάποιοι σογιάλευρο σε σακιά ή γύρη σε κουβάδες στα μελίσσια στα πεύκα με όσους κάνουν βιολογική μελισσοκομία. Φαντάσου τώρα να έχεις βιολογικά μελίσσια και να βάλει ο άλλος κουβάδες με γύρη ελαιοκράμβης στα μελίσσια του που θα είναι στην περιοχή για να την πάρουν και φυσικά θα πάρουν και τα δικά σου. Και άντε μετά να εξηγήσεις πως βρέθηκαν γυρεόκοκκοι ελαιοκράμβης στο μέλι σου (η ελαιοκράμβη χρησιμοποιείται για βιοντίζελ και δεν είναι βιολογική καλλιέργεια) και να χάσεις την πιστοποίηση σου έτσι!!!

 Το να χρησιμοποιήσουν και οι άλλοι την ίδια ακριβώς μέθοδο (εξωτερική τροφοδοσία με βαρέλι) στα μελίσσια τους θα λύσει το πρόβλημα? Ας σας απαντήσω με παράδειγμα αυτή την ερώτηση. Πες έχεις μια γυναίκα που είναι ελευθέρων ηθών και «απελευθερωμένη» και εκτός από σένα πάει και με όλους τους γειτόνους. Και μάλιστα χωρίς προφυλακτικό! Πιστεύετε ότι αν και των άλλων οι γυναίκες γίνουν πουτάνες και πάνε με όλους, και μάλιστα χωρίς προφυλακτικό, θα μειώσει τον κίνδυνο σε μερικά χρόνια όλο το χωριό να κυκλοφορεί με Έρπη, Σύφιλη, AIDS, Βλεννόρροια. Κονδυλώματα, Ηπατίτιδα?

 Βλέπετε όταν χρησιμοποιούμε λίγο πιο κοντινά επιχειρήματα με την πραγματικότητα πως κάποια παρόμοια επιχειρήματα δείχνουν ξαφνικά τραγικά γελοία? 
  
 Τα παραπάνω θα έπρεπε να είναι και στην πραγματικότητα τα ερωτήματα που θα έπρεπε να κάνετε στους ερευνητές και σε όσους κάνουν αναλύσεις στα μέλια σας. Πείτε τους, «κύριε καθηγητά αν κάποιος κάγκουρος κάνει αυτό και αυτό, εγώ πως μπορώ να προστατεύσω τον εαυτό μου χωρίς να αναγκαστώ να του χώσω ένα ξέστρο στο λαιμό του και να τον βγάλω από την μιζέρια του?».

 Μην είστε τεμπέληδες!!! Θέλετε να ταΐσετε σιρόπι ακόμα και χειμώνα? Ταΐστε με ρίσκο δικό σας (και με θυμόλη) αλλά με εσωτερική τροφοδοσία! Ποτέ με εξωτερική τροφοδοσία!

 Θέλετε να μάθετε μελισσοκομία? Μάθετε διαβάζοντας βιβλία, μάθετε κουβαλώντας κυψέλες άλλων, πάτε σε σεμινάρια, διαβάστε μόνο αξιόπιστους μελισσοκόμους και τα blog τους, σκεφτείτε μόνοι σας. Μην είστε τεμπέληδες!!!

 Και η επόμενη ερώτηση είναι στην πραγματικότητα ένα χωρατό από ένα μελισσοκόμο που μου είπε «Ζούμε να σε δούμε Vlogger» (Vlogger κάποιος που κάνει βίντεο για κάποιο θέμα συνήθως στο YouTube).

Και είναι η εξής:

232.Θα γίνεις και εσύ ποτέ Vlogger?

Bear's Nest:Όχι! Δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση! Για πολλούς λόγους!


 Ήδη όπως προανέφερα και παραπάνω θέλω να δίνω το γνωστικό μου κεφάλαιο δωρεάν μόνο σε όσους το αξίζουν, και το αξίζουν μόνο όσοι θα δαπανήσουν χρόνο και κόπο για να με διαβάσουν. Δίνουμε πολλά έτοιμα από γνώσεις και εμπειρίες αλλά δεν θα δώσουμε και πλήρως μασημένη τροφή! Η διαδικασία να διαβάζεις σε βάζει ταυτόχρονα σε διαδικασία να σκέφτεσαι, η διαδικασία να βλέπεις Video σε βάζει απλώς σε διαδικασία να μιμείσαι, να αντιγράφεις χωρίς σκέψη. Το διάβασμα σε κάνει έξυπνο, τα Video σε κάνουν βλάκα! Τόσο απλό!

 Τα κινούμενα Video δεν φιλτράρουν τόσες πληροφορίες όσο οι στατικές φωτογραφίες! Τα Video εάν είσαι λίγο χαλαρός στα μέρη που τραβάς μπορεί να αποκαλύψουν σε όλους το που είναι τα μελισσοκομεία σου. Και δεδομένου ότι τα Video θα προσελκύσουν την προσοχή χιλιάδων ατόμων (που και οι περισσότεροι θα είναι και τεμπέληδες!!! Χα χα χα) είσαι σίγουρος ότι 4-5 από αυτούς δεν σχεδιάζουν να κλέβουν τα μελισσοκομεία από όσους είναι αρκετά βλάκες ώστε μόνοι τους να προδίδουν τις τοποθετήσεις τους?

 Τα Video περισσότερο επικεντρώνονται στον αφηγητή τους και όχι στο θέμα που πραγματεύονται! Και εδώ διαφέρουν από το γραπτό κείμενο όπου εκεί δεν είναι ο συγγραφέας το κύριο θέμα αλλά μόνο ότι πραγματεύεται το κείμενο (αυτό δεν είναι απόλυτο! Αν είναι κασμάς ο συγγραφέας όλα αλλάζουν!!! Χα χα χα). Τα Video έχουν την τάση να δημιουργούν «Διασημότητες», «Μεσσίες», «Προφήτες», «Διδασκάλους», «Αυθεντίες»! Ο κόσμος ταυτίζεται με τον αφηγητή, τον ηρωοποιεί, δημιουργεί άμετρο θαυμασμό (που όταν μετατραπεί και σε άμετρο αυτοθαυμασμό τότε υπάρχει τεράστιο πρόβλημα!!!) προς αυτόν που έκανε το video. Και γιατί αυτό? Γιατί είπαμε τα video συνήθως προσελκύουν τον τεμπέλη μελισσοκόμο, αυτόν που δεν θα κάτσει να διαβάζει 10,000-15,000 σελίδες μελισσοκομικών βιβλίων, δεν θα κάτσει να κουβαλήσει 30-40 τόνους ξένων κυψελών όταν οι δικές του να ζυγίζουν όλες μαζί μερικές δεκάδες ή εκατοντάδες κιλά. Ε! Αυτοί οι μελισσοκόμοι γνωρίζουν ότι στην πραγματικότητα δεν «αξίζουν» την γνώση που τους προσφέρεται, και βλέπουν όποιον τους την προσφέρει στο πιάτο ως τον «Σωτήρα»! Και όποιος έχει το σύνδρομο του «Σώσε μας» μετατρέπεται τρομερά εύκολα σε δουλοπρεπή και σε φανατικό οπαδό! Μένει απλώς μετά κάποιος να τον μεταχειρισθεί και ως τέτοιον!

 Και για το τέλος στον γραπτό λόγο έχεις το δικαίωμα να τον διαβάσεις ξανά, και αν δεις κάτι που θα σε κάνει να πεις «Αμάν τι μαλακία πέταξα εδώ!» μπορείς είτε να το διορθώσεις είτε να το διαγράψεις! Στο video δεν γίνεται τόσο εύκολα αυτό, και γιατί η διαδικασία διόρθωσης ενός Video είναι δυσκολότερη από την διαδικασία να βιντεοσκοπήσεις κάτι (το τελείως αντίθετο γίνεται με τον γραπτό λόγο, εκεί το μανίκι είναι να το γράψεις το κείμενο και οι διορθώσεις είναι το εύκολο κομμάτι). Και κυρίως γιατί Video χρησιμοποιούν οι τεμπέληδες!!! Βλέπεις για να γράψεις 4-5 σελίδες κείμενο θέλεις ώρες, και κάποιος θα χρειασθεί 5-10 λεπτά για να το διαβάσει. Ενώ για ένα Video 5-10 λεπτών το πολύ πολύ να χρειασθεί 10-20 λεπτά βιντεοσκόπησης! 

 Μερικές ώρες κειμένου θέλουν πολύ κόπο για να γραφούν, ενώ 10-20 λεπτά βιντεοσκόπησης είναι 10-20 λεπτά μπλά μπλα! 

 Ένα κείμενο 4-5 σελίδων θέλει και κάποιες ικανότητες στον γραπτό λόγο για να βγάλει νόημα όλο αυτό στον αναγνώστη του, ενώ 10-20 λεπτά μπλά μπλά είναι 10-20 λεπτά προφορικού λόγου που το πολύ πολύ να ξενίσει στον άλλον η προφορά σου, μερικές ντοπιολαλιές, ή και κανένα κόμπιασμα σου. Καμία σχέση το ένα με το άλλο!

 Οπότε μαιμούνια τόσο εύκολα δεν θα σας χαριστώ, δεν θα γλυτώσετε με μένα το διάβασμά! Χα χα χα. 

233. Είμαι αναγνώστης του blog σας, και συνάδελφος ερασιτέχνης  μελισσοκόμος από ******.  Ενδιαφέρομαι να αγοράσω κυψέλες από Μέτσοβο. Θα μπορούσατε να μου προτείνετε κάποιον προμηθευτή  σας παρακαλώ; Ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας

Με εκτίμηση

***********  *******

Bear's Nest:Γεια σου ****** και συγνώμη για την καθυστέρηση στην απάντηση μου στο ερώτημα σου, αλλά κατάφερα πάλι να σχίσω το δεξί μου χέρι στον πάγκο απολεπισμού (θα ακολουθήσει και φωτογραφικό υλικό και από αυτό το κουλό σε μετέπειτα ανάρτηση) και μερικές μέρες ήμουν off από εργασίες μελισσοκομικές και γράψιμο.

 Πάμε τώρα στην ερώτηση σου, βασική αρχή που μου έμαθε ο δάσκαλος μου στην μελισσοκομία, και μάλιστα το πρώτο πράγμα που μου είπε ήταν «Δεν μπορώ να εγγυηθώ τίποτα για κανέναν μέσα στον μελισσοκομικό χώρο, δεν μπορώ να βάλω το χέρι μου στην φωτιά για κανένα μέσα σε αυτόν τον χώρο» και είναι κάτι που το έχω εμπεδώσει πλήρως και το έχω αποδεχθεί ως τελείως ορθό. Επίσης η δική μου η αρχή ως μελισσοblogger (λάθος! Ως σωστός μελισσοblogger! Γιατί δεν είναι δεδομένο αυτό!) είναι να μην διαφημίσω ποτέ κανένα στον μελισσοκομικό χώρο, ούτε προμηθευτή, ούτε προϊόν, ούτε υπηρεσία, και αυτό είναι κάτι που δεν υπάρχει περίπτωση να το παρακάμψω ποτέ. Οπότε αμέσως καταλαβαίνεις ότι δεν θα σου δώσω ονόματα προμηθευτών για αγορά κυψελών. Αντίθετα θα σου δώσω συμβουλές που μπορεί να σε βοηθήσουν αν τις ακολουθήσεις.

 Πρώτα από όλα το σημαντικότερο στις κυψέλες είναι η συντήρηση και η προεργασία σε βαφές που θα κάνεις εσύ, και όχι τόσο οι ίδιες οι κυψέλες που σε γενικές γραμμές δεν διαφέρουν και τόσο πολύ (ναι υπάρχουν και κυψέλες που διαφέρουν πολύ! Θα το καταλάβεις από την τιμή τους! Αλλά λεπτομέρεια που θα πρέπει να προσεχθεί εδώ, δεν είναι και όλες οι πολύ ακριβές κυψέλες και αντίστοιχα ποιοτικές. Πως το καταλαβαίνεις? Με την μέθοδο δοκιμής και λάθος! Αλλά αν έχεις αμφιβολίες, πάρε καλύτερα μια κυψέλη με χαμηλότερη τιμή και κάνε όλα τα βήματα προετοιμασίας και βαφής που έχω στις αντίστοιχες αναρτήσεις αυτού του blog Trust Me, I m an Engineer , Τέσσερα χρώματα κίτρινο πράσινο , Τέσσερα χρώματα Λευκό Γαλάζιο , Από το κουτί στην κυψέλη, Κλειδιά, χειρολαβές, μάνταλα).

 Δεύτερο και βασικό αυτό, κάνε έλεγχο της κάθε κυψέλης για ραγίσματα και σπασίματα (κυρίως στον πάτο της κυψέλης), και ρώτα στον κάθε προμηθευτή πότε θα μπορέσεις να ελέγξεις το υλικό που θα πάρεις, πριν τις πληρώσεις!. Εάν σου αρνηθεί έναν τέτοιο έλεγχο απλούστατα ξέχνα τον!

 Έρευνα αγοράς, βασικό, μην πας σαν γιουρούκι στον πρώτο που θα βρεις ή σε όποιον σε πει κάποιος «φωτισμένος» (καλή ώρα όπως εγώ) γιατί μπορεί να το μετανιώσεις (πχ ο γνωστός σου να παίρνει καλύτερες τιμές ο ίδιος λόγου όγκου αγορών ή φιλικών σχέσεων ή και καλύτερη ποιότητα. Ιδίως εσύ που πιθανότατα δεν πας για μεγάλους αριθμούς κυψελών πιθανά θα είσαι χαμηλά στην βαρύτητα που θα σου δώσουν οι προμηθευτές).

 Συνεχίζουμε, βιάσου! Καλά είναι όσο πιο νωρίς μπορείς να εξασφαλίσεις τον αριθμό των κυψελών που θέλεις, γιατί όσο φτάνουμε στην άνοιξη τόσο θα είναι και πιθανότερο να «φρακάρουν» οι κατασκευαστές κυψελών από τις παραγγελίες που έχουν, και υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να μείνεις να κόβεις παραφυάδες και ακόμα οι κυψέλες σου να μην έχουν έρθει.

 Πάμε παρακάτω. Απόσταση. Είσαι σίγουρος ότι σε συμφέρει να πας κάπου πιο μακριά για να πάρεις κυψέλες? Είναι επαρκής ο αριθμός κυψελών που θα πάρεις για να κάνεις ένα μακρινό ταξίδι με αυτές? Αυτός είναι ο λόγος που εγώ δεν έχω προμηθευτεί πολλές κυψέλες από το Μέτσοβο, γιατί μέχρι πριν από λίγα χρόνια είχα ένα Vitara και ένα τρέιλερ και δεν έλεγε να πηγαίνω από τον Σοχό στο Μέτσοβο για να φέρω μόνο 16 κυψέλες (θα μου πεις μπορούσες να πληρώσεις ένα έξτρα κόστος 2-3 ευρώ ανά κυψέλη για να στα στείλει ο προμηθευτής με μεταφορική, ναι γίνεται και αυτό, αλλά θα ανταπαντήσω ότι έτσι δεν μπορείς όμως να ελέγχεις το τι υλικό θα πάρεις!). Ο άλλος λόγος είναι φυσικά ότι ο προμηθευτής μου  τις έστελνε βαμμένες, πυροσφραγισμένες, και παραφυναρισμένες. Αλλά και η ίδια τιμή της κυψέλης είναι αυξημένη από αυτόν τον προμηθευτή (ναι δεν είμαι πλέον ικανοποιημένος με τις τιμές του κύριου προμηθευτή μου, και του το έχω δείξει ποικιλοτρόπως, ελπίζω να το δει και γραμμένο αυτό πλέον, για να αντιληφθεί ότι κινδυνεύει να χάσει «βαριούς» πελάτες γιατί δεν αναγνωρίζει τα σημάδια όταν πρέπει!) και σχεδιάζω να προβώ και σε συντομότερες μεθόδους βαφής και επεξεργασίας των κυψελών που θα εξαλείψουν και το άλλο πλεονέκτημα που θεωρούσα μέχρι τώρα σημαντικό (θα ακολουθήσουν σχετικές αναρτήσεις στο μέλλον).

 Και για το τέλος και μια συμβουλή ακόμα, όταν θα πας στον νέο προμηθευτή σου πάρε μαζί σου μερικά από τα παλιά σου τα πλαίσια και έναν από τους ορόφους σου, και δεις αν τα πλαίσια που ήδη έχεις ταιριάζουν στους ορόφους του νέου προμηθευτή, και αν τα πλαίσια του ταιριάζουν στους ορόφους (και γονοφωλιές) που ήδη έχεις. Δεν μπορείς να φανταστείς το πόσοι έχουν βρεθεί προ εκπλήξεων ενώ έχουν απομακρυνθεί από το ταμείο! Χα χα χα.

 Γενικές οδηγίες οι παραπάνω που ελπίζω να σε βοηθήσουν, πάμε και λίγο πιο πρακτικά τώρα, ονόματα δεν πρόκειται να σου δώσω. Τοποθεσίες κοντά σου όμως μπορώ! Χα χα χα. Κοντά σου υπάρχει στα Γιαννιτσά ένας κατασκευαστής κυψελών, έχω ακούσει ότι έχει καλές τιμές, δεν έχω ιδία άποψη. Υπάρχουν κατασκευαστές στις Σέρρες και στην Νιγρίτα Σερρών. Υπάρχει ένας κατασκευαστής στην Δράμα που έχω ακούσει πολύ καλά λόγια για αυτόν και σε τιμές και σε ποιότητα. Φυσικά στην Σαλονίκη ήδη υπάρχουν 4 μεγάλα μαγαζιά (και μια ακόμα πλειάδα μικρότερων μαγαζιών) για να δεις τι τρέχει και εκεί (πλεονέκτημα σε αυτή την περίπτωση ότι έχουν και άλλο μελισσοκομικό εξοπλισμό που μπορεί να σε ενδιαφέρει). Φυσικά υπάρχουν και τα παιδιά από το Μέτσοβο που είναι ονομαστοί τεχνίτες πάνω στο είδος (τόσο ώστε να ονομάζονται και οι κυψέλες Μετσόβου χα χα χα), και φυσικά υπάρχουν και πολλοί κατασκευαστές στην Θεσσαλία που όμως δεν έχω άποψη και γνώση για αυτούς.

 Ποιο κάτω δεν σε συμβουλεύω να πας (πχ Αθήνα) εκεί και η απόσταση είναι μεγάλη (άρα και το κόστος μεταφοράς), αλλά και λόγου υπερβολικής ζήτησης για κυψέλες (και σε πολλούς λόγου και της νοοτροπίας ότι «οι νέοι μελισσοκόμοι είναι γιουρούκια οπότε ας τους σκίσουμε μια που έκαναν το λάθος να πατήσουν στο μαγαζάκι μας, ας τους ειρωνευτούμε και όλας μια που το έχουμε και το χούι!!»)  το να σε γδάρουν στις τιμές είναι τελείως σίγουρο, οπότε γάμα τους!!  Χα χα χα. 

234. Καλησπέρα Λάζαρε. Απορία: Ένα μελίσσι ορφανεύει μέσα στον Γενάρη. Ποια είναι η αιτία πιστεύεις; Αν υποθέσουμε ότι σε μια εβδομάδα από τώρα γεννιέται βασίλισσα από κελί ''διάσωσης'', υπάρχει περίπτωση να βρει κηφήνα και να γονιμοποιηθεί; Και ακόμα και αν γίνει, ποιά θα είναι η ''ποιότητα'' μιας τέτοιας βασίλισσας; Να την πακετάρω και να την στείλω πενταήμερη στη Ρόδο που από ότι βλέπω εκεί οι κηφήνες κάνουν από τώρα παρτούζες;

Bear's Nest: Χμμμμ ενδιαφέρουσα ερώτηση *******, οπότε ξέρεις ήδη ότι θα την ξαναδείς χα χα χα. Γιατί να μείνει ένα μελίσσι ορφανό τον Γενάρη? Συνήθως η απάντηση είναι μια, έχει είτε εξαντληθεί η μάνα από τις γέννες όλης της χρονιάς (ιδίως όταν ξεπερνά την δεύτερη χρονιά ζωής), είτε δεν ήταν τόσο καλή στις γέννες της (δεν πήρε αρκετό γενετικό υλικό από τους κηφήνες –σπέρμα- ή απλούστατα δεν ήταν μάνα με διάρκεια στην γέννα της) και όταν ήρθε η ώρα για να αποδώσει δεν το κατάφερε να ξαναρχίσει τις γέννες με τον ρυθμό που ανάμεναν οι εργάτριες (και την οδήγησαν στην άγουσα για τα αποδυτήρια). Το να την τραυμάτισες εσύ στους τελευταίους τρύγους της χρονιάς θα είχε αποτέλεσμα τον Γενάρη να ήταν αρενοτόκο το μελίσσι και όχι ορφανό. Επίσης μπορεί να έχει παίξει και η περίπτωση σε βαριά προσβολή από βαρρόα να μην προλάβαιναν οι εργάτριες να φροντίσουν την κυψέλη καθώς και την βασίλισσα από τα βαρρόα και να την εξάντλησε το παράσιτο. Φυσικά και δεν αναφέρω καν την περίπτωση σε επιθεώρηση του Γενάρη να την τραυμάτισες κατά λάθος (επιθεώρηση τον Γενάρη? Με τίποτα!).

 Πάμε στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης σου, υπάρχει πιθανότητα να βρει κηφήνες για να γονιμοποιηθεί η βασίλισσα? Δύσκολο αυτό στα τέλη Γενάρη - αρχές Φλεβάρη, ακόμα και στα μέρη σου που είναι στην κεντρική Ελλάδα. Δύσκολο μεν, αδύνατο όχι δε. Εξαρτάται από το πόσο βαρύς ήταν ο χειμώνας εάν θα είναι πρόωρη η άνοιξη, αν πρόλαβαν να μελίσσια να γονεύσουν πριν από το περιστατικό της ορφάνιας. Απλώς μην ξεχνάς την αριθμητική της βασίλισσας και του κηφήνα. Ο κηφήνας θέλει διπλάσιο σχεδόν χρόνο για να εκκολαφθεί από την βασίλισσα (και εκεί είναι και όλη η λογική της σειράς αναπαραγωγής του μελισσιού ανά είδος. Πρώτα εργάτριες που θα αναπληρώσουν και θα ανανεώσουν τον πληθυσμό της κυψέλης γιατί πάνω από όλα σημασία έχει η διατήρηση της ύπαρξης του μελισσιού. Μετά βγαίνουν οι κηφήνες γιατί θέλει περισσότερο χρόνο η εκκόλαψη τους, και στο τέλος βγαίνουν οι βασίλισσες για να βρουν έτοιμο και ένα μελίσσι με αυξημένους πληθυσμούς που και να σμηνουργήσει θα παραμείνει ακμαίο πληθυσμιακά –όχι όμως και παραγωγικό! Άλλη η στόχευση του μελισσιού άλλη του μελισσοκόμου!- αλλά και με αρκετούς κηφήνες τριγύρω που θα την γονιμοποιήσουν για να συνεχίσει με την σειρά της το μόνο έργο που έχει να κάνει στην κυψέλη). Οπότε η ύπαρξη κηφηνοκελιών στις κυψέλες θα σου απαντήσει με μια μόνο ματιά το παραπάνω ερώτημα σου (και μάλιστα κλειστών κηφηνοκελιών με κόκκινο γόνο μέσα τους για να προλάβουν να εκκολαφθούν μέχρι να βγει η βασίλισσα από το κελί και να ετοιμαστεί και για την πτήση της).

 Όσο για την ποιότητα της βασίλισσας που θα γονιμοποιηθεί σε τέτοιες συνθήκες (με λίγους κηφήνες, με λίγη τροφή λόγου ανεπάρκειας νεκταροέκκρισης εκεί έξω, ίσως και με γερασμένες τροφούς μέλισσες) θα σου δώσω την απάντηση με παράδειγμα. 

 Ο ΠΑΟΚ πάει για πρωτάθλημα αλλά θέλει 2-3 αλλαγές τον Γενάρη για να το κάνει αυτό. Έναν κλασικό στόπερ, έναν μέσο, και ένα επιθετικό γιατί ο Πρίγεβιτς βάζει γκολ μόνο στα εντός έδρας. Τραβάει ο Ιβάν μαλακία με τον Μόλεδο για ένα μήνα και βάλε, και πιο πριν με τον Χουλτ, και κάθε παιχτάκι καλό του παναθηναϊκού, αλλά στο τέλος δεν παίρνει κανένα γιατί ο Φον Αλαφούζεν μαλακίζεται και με τα δύο τα χέρια του. Είναι Τρίτη 30 Ιανουαρίου δεν έχει πάρει κανέναν από τους παίχτες και η μεταγραφική περίοδος κλείνει στις 12 το βράδυ της Τετάρτης 31 Ιανουαρίου και θα πρέπει ο ΠΑΟΚ να βρει 2-3 καλούς παίχτες μέσα σε 48 ώρες. Πες μου. Ο ΠΑΟΚ θα πάρει το πρωτάθλημα? Χα χα χα.   

235. Καλησπέρα σας και καλή χρονιά. Θέλω να κάνω μια κηραλοιφή για μυϊκούς πόνους, απλώς θα βάλω 6 διαφορετικά αιθέρια έλαια, αλλά δεν θα ξεπεράσω την επιτρεπόμενη δοσολογία για ενήλικους η οποία είναι 2% σε αιθέρια έλαια. Θα υπάρξει πρόβλημα; Ευχαριστώ εκ των προτέρων. 

Bear's Nest:Ναι  ο γενικός κανόνας είναι να μην ξεπερνούν το 2% τα αιθέρια έλαια στο μείγμα μας, αλλά αυτή η αναλογία εξαρτάται και από την ηλικία του χρήστη (για άτομα από 12-65 χρονών μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτή η αναλογία, για άτομα από 6-12 θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί μια αναλογία 1,5% σε αιθέρια έλαια, για άτομα από 4-6 όπως και για άτομα άνω των 65 ετών θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί μια αναλογία 1%, για άτομα 1-4 χρόνων θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί μια αναλογία 0,5%, και για βρέφη όπως και για εγκυμονούσες η αναλογία θα πρέπει να πέσει στο 0,2%).

 Επίσης ορισμένα αιθέρια έλαια μπορούν να προκαλέσουν δερματική φωτοευαισθησία στις υπεριώδεις ακτίνες του Ηλίου (λεμόνι, νεράντζι, περγαμόντο κ.α.). Όπως και το σπαθέλαιο (βάλσαμο) είναι και αυτό φωτοτοξικό, και θα πρέπει να χρησιμοποιείται με προσοχή.

 Και φυσικά για το τέλος υπάρχει και η περίπτωση των αλλεργιών σε διάφορα αιθέρια έλαια και όσο αυξάνει ο αριθμός που θα χρησιμοποιηθεί θα αυξηθεί και η (πολύ μικρή στην πραγματικότητα, αλλά όχι και μηδενική!) πιθανότητα να εμφανισθεί μια μορφή αλλεργίας σε ορισμένα από τα άτομα που θα κάνουν χρήση της κηραλοιφής. Καλό είναι πριν από την χρήση της κηραλοιφής από κάποιον που δεν την έχει ξαναχρησιμοποιήσει να γίνεται μια μικρή επάλειψη σε ένα μικρό σημείο του σώματος και να το αφήσετε να απορροφηθεί. Την επόμενη ημέρα αν παρατηρηθεί καμία δερματική ανωμαλία (φαγούρισμα, κοκκινίλα) καλύτερα θα είναι να μην χρησιμοποιηθεί στην συγκεκριμένη περίπτωση η κηραλοιφή (καλό είναι και να ειδοποιηθεί και γιατρός για να επιβεβαιώσει την ευαισθησία του συγκεκριμένου ατόμου σε ένα από τα συστατικά της κηραλοιφής,  για να ξέρει τι να αποφεύγει στο μέλλον).

 Τέλος ως γενική επισήμανση καλό είναι να μην χρησιμοποιούνται αιθέρια έλαια χωρίς συμβουλή γιατρού πάνω στις εξής κατηγορίες ατόμων:  Σε εγκυμονούσες κατά τους πρώτους 5 μήνες (κυρίως), σε βρέφη, σε υπερτασικούς, και από άτομα που πάσχουν από σοβαρές νευρικές διαταραχές. 



Σειρά "Απαντώ εκεί που δεν με σπέρνουν".











Γιατί Κυψελογισμός?

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXVIII


Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XXXIX


Κλέφτης ονείρων αν δεν είσαι


Γίνε ΠΑΟΚ


Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XL


Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XLI


Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XLII


Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XLIII


Περί τροφοδοσίας


Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XLIV


Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XLV


Μελισσοκομία και Ηθική


Απαντώντας μελισσοκομικές ερωτήσεις ακόμα και άρρωστος! 


Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν μου έγιναν Vol XLVI

Μότσανος Λάζαρος


Σοχός 05/02/2018

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου